Jeugdprogramma

De NShB is uiterst verheugd over de aanstelling van Henk Haaksma als voorman van het nieuwe jeugdprogramma. Henk heeft onder meer in het onderwijs gezeten en is bewezen in staat om jonge kinderen enthousiast te maken voor Shogi en het ze snel eigen te laten maken.

Verder is per januari 2016 in de provincie Zuid-Holland een nieuwe jeugdopleider actief: Lex van der Lubbe. Lex is tevens jeugdvoorzitter van het Haags Schaakhuis.

Denkt u te kunnen bijdragen aan het jeugdprogramma dan verzoeken wij u contact met ons opnemen.

ShogiSchool1

Waarom zouden we jonge kinderen shogi leren spelen?

Shogi is zeer geschikt voor jeugdige spelers om een aantal redenen.

  • Het is een zeer boeiend spel, waarbij creativiteit en een competitieve instelling ruimschoots de kans krijgen. Op remise spelen is nauwelijks mogelijk, er is dus bijna altijd een winnaar. De tegenstander moet echt mat gezet worden. Mat zetten van de vijandelijke koning vergt de nodige vindingrijkheid.
  • Shogi kan gespeeld worden op veel niveaus. Door de regel van het droppen van geslagen stukken is shogi zeer goed te spelen met handicaps. Het spel behoudt volledig zijn eigen karakter. Met wat minder stukken op het bord is het spel voor de beginner wat overzichtelijker.
  • Spelen met handicaps is bovendien leerzaam. Bij een grote handicap leert de beginner hoe hij moet aanvallen. Belangrijk, omdat het spel daar uiteindelijk om draait. Bij kleiner worden handicaps speelt verdediging een steeds grotere rol.

Er zijn uitstekende vereenvoudigde varianten beschikbaar, die een opstap zijn naar het volledige spel .

Doubutsu shogi (Let’s catch the Lion) is daar één van. Deze variant is speciaal voor de jeugd ontworpen door shogi professional Madoka Kitao. Het spel ziet er aantrekkelijk uit door het gebruik van dierenfiguurtjes; het is snel te leren, omdat op de stukken staat hoe het beweegt.

Het heeft alle elementen van het ‘grote’ shogi in zich, zoals droppen van stukken en promoveren. Kinderen vanaf 4 of 5 jaar kunnen het al spelen. Het spel is overigens complexer dan het lijkt. Het wordt vaak gespeeld als bijtoernooi bij officiële shogitoernooien.

Een andere kleine variant is goro-goro shogi, gespeeld op een 5×6 bord, ook verkrijgbaar met dierenfiguren .

De flexibiliteit van shogi maakt het mogelijk het spel te introduceren bij jeugd van alle leeftijden.

Heel jonge kinderen kunnen beginnen met Doubutsu shogi om vervolgens in een aantal stappen het gewone shogi te gaan spelen.

De Nederlandse Shogi Bond is bezig (les)programma’s te ontwikkelen om de jeugd te laten kennismaken met shogi. Belangrijke aspecten daarbij zijn continuïteit. De introductie moet geen eenmalige gebeurtenis zijn. De interesse kan alleen blijvend zijn, als er voldoende gelegenheid is om te spelen en zich in het spel te ontwikkelen. Theorielessen, maar vooral ook competities, toernooien, kampioenschappen zijn daar essentiële onderdelen van.

SchogiSchool2

Een programma voor wat oudere jeugd (vanaf 8 jaar) zou het volgende kunnen inhouden.
Een 8 tot 10 weekse cursus, waarin in elke les ongeveer 30 minuten besteed wordt aan theorie met behulp van werkbladen/-boeken en de resterende tijd (1 a 1,5 uur) aan vrij spelen, mogelijk met opdrachten om de behandelde theorie toe te passen.
Theorieonderdelen zijn: mat zetten (tsume-problemen), waarde van de stukken, vorken, pinnen, kiezen welk stuk te slaan i.v.m. later droppen, globale openingen. Verder in de cursus inleiding in praktische zaken als: noteren van partijen, etiquette.
Bij het vrij spelen kan men denken aan een graderingsysteem om zoveel mogelijk gelijkwaardige partijen te krijgen.

Het doel is te komen tot een Nationaal Kampioenschap voor de jeugd, mogelijk in verschillende leeftijdklassen, een interscolaire competitie en deelname aan Europese jeugdtoernooien.

De Nederlandse Shogi Bond kan dit soort cursussen op scholen uitvoeren of begeleiden. Het streven is echter een persoon in de school te vinden, die verantwoordelijk is voor een project op school. Er zijn een aantal mogelijkheden om een geïnteresseerde voldoende shogi-kennis bij te brengen.