Les 3

Furigoma [opgooien van Pionnen]:

Bij Shogi wordt bij elke gelijk-op partij [Engels: “even game”, dit ter contrast met handicap Shogi] via een random procedure bepaald wie welke kleur heeft. Dit heet Furigoma [opgooien van Pionnen]. De procedure is als volgt:

1. De sterkste speler [in graad; bij gelijke graad de oudste speler] pakt zijn vijf middelste Pionnen, en gooit ze als dobbelstenen [op het bord, op de tafel of op welk ander horizontaal plat vlak ook: de vloer?].

2. Alles wat niet plat ligt wordt verwijderd.

3. Als er méér ongepromoveerde Pionnen boven liggen dan gepromoveerde Pionnen, dan is de gooier Zwart en begint hij/zij de partij [en heeft veld 1a rechtsboven][notatie is overigens niet verplicht]

4. Liggen er gelijke aantallen [dat kan dus alleen als niet alles plat lag][2-2 of 1-1, dus], dan wordt er overgegooid.

Bij handicapspel is van te voren duidelijk wie Zwart is, en wie Wit [Wit is de handicapgever, èn begint, maar hij/zij doet dat met veld 1a linksonder; bij de notatie op een notatievel zetten we bij Zwart een liggend streepje, in e-mail notatie drie liggende puntjes, zoals bij de analyse bij elke witte zet waarmee je een zetopsommingsreeks begint; bijvoorbeeld: 1…S-6b] dus daarbij vervalt Furigoma.